Visueel met maximaal gebruiksgemak, het ideale webdesign

Een mooie website die opvalt, in het oog springt, aanspreekt en ervoor zorgt dat bezoekers op je pagina blijven hangen? Geef mij er maar eentje. Of toch niet, want een essentieel aspect werd over het hoofd gezien: het gebruiksgemak. Je website mag een pareltje zijn, is deze niet gebruiksvriendelijk dan zit je gegarandeerd met o.a een hogere bouncerate of wordt je website in het slechtste geval niet eens in de zoekmachines weergegeven. Een webdesign met oog voor UX is een absolute must.

Wat wordt bedoeld met UX?

UX slaat op User Experience. De UX designer gaat een heel stuk verder dan het bouwen van een grafisch aantrekkelijk design. Creativiteit is een belangrijk aspect, maar in een UX design ligt de focus in elke stap van het ontwerp op de gebruikservaring van de bezoeker.

Design is de basis voor het aantrekken van (potentiële) klanten, het gebruiksgemak is de basis voor het behouden van (potentiële) klanten.

Wat is nu het verschil tussen UX en UI?

Vaak zorgen de termen UX (User Experience) en UI (User Interface) voor enige verwarring. Wij leggen in dit blogbericht de focus op een sterk webdesign met maximaal gebruiksgemak, maar willen het verschil toch even duiden. UI is een onderdeel van UX en gaat vooral over het fysieke design: lettertypes, knoppen, vormgeving en kleuren. UX gaat verder en heeft aandacht voor de ganse beleving van de gebruiker, de stappen van een proces, waar je iets kan terugvinden en hoe de applicatie of website aanvoelt in zijn geheel.

In 5 stappen naar de ultieme user experience

Stap 1

Houd het eenvoudig

Een overvloed aan content zorgt ervoor dat je bezoekers vaak niet weten waar ze hun aandacht op moeten focussen, waar ze moeten klikken en waar ze de specifieke info die ze zoeken kunnen terugvinden. Eenvoud in websites en webdesign weerspiegelt zich in een lagere bounce rate. Een simpele lay-out en een duidelijke groepering van je informatie maakt het navigeren door de website gemakkelijker.

Stap 2

Omarm witruimte

Met open armen! Witruimte laat bezoekers toe je website een stuk gemakkelijker te scannen en zorgt ervoor dat je call-to-actions duidelijker uitkomen. Dit verhoogt de aandacht van de bezoeker en leidt tot meer conversie. Een goede balans tussen content en witruimte zorgt dus voor een ultieme gebruikservaring.

Stap 3

Optimaliseer de laadtijd

Niemand houdt van wachten, en zeker niet op het internet. De snelheid van een website is van uitermate belang wil je je bezoekers behouden. De bounce rate van je website zal sterk stijgen als deze te traag laadt. Houd rekening met de grootte van de afbeeldingen en zorg voor een balans tussen beeldmateriaal en tekst. 

Stap 4

Zorg voor intuïtive interactie

Ga niet in overdrive met het toepassen van animaties. Het subtiel integreren van enkele micro-animaties kunnen de gebruikservaring van je website verhogen. Bezoekers vinden het fijn om, tot op zekere hoogte, een visuele verandering te zien als ze een handeling verrichten. Zorg er dan ook voor dat knoppen duidelijk zijn en eruit zien zoals bezoekers verwachten dat ze eruit zien. Zo garandeer je een duidelijke verplaatsing doorheen de website en komt de bezoeker precies terecht, waar hij of zij wil terechtkomen.

Stap 5

Maak je website responsive

Last but not least, een website moet mobielvriendelijk zijn. We checken voortdurend onze e-mails, social media of interessante websites online op mobiel, tablet of desktop. Webdesign die zich aanpast naargelang het apparaat dat je gebruikt leidt tot optimale gebruikservaring en verlaagt opnieuw de bounce rate.

Less is more, te veel micro-animaties in je website kunnen het gebruiksgemak negatief beïnvloeden.