Content is King: waarom content creatie belangrijk blijft

Naar schatting krijgen we dagelijks tot 3000 reclameboodschappen te zien. Er wordt gevochten om de aandacht van de consument terwijl de reclamemoeheid bij de consument toeneemt. De klant sluit zich af voor de boodschap of - nog erger - vormt een negatieve associatie ten opzichte van jouw merk of product. Het trekken én behouden van de aandacht van jouw (potentiële) klanten gaat dus veel verder dan enkel een hoog reclamebudget. 

Wat is content?

Content is alle informatie die je als bedrijf deelt via een medium. Dit kan een online medium zijn, denk maar aan een website of app. Een tijdschrift of radiospot valt dan weer onder de offline media. Content is een ruim begrip en omvat alles wat tekst, beeld of geluid is: video’s, artikelen, foto’s, infographics, copywriting, podcasts, …

Relevant, relevant en nog eens relevant

Content marketing is een marketingtechniek die draait rond het creëren en verspreiden van relevante content voor een specifieke doelgroep. Het doel is om deze doelgroep aan te trekken en te binden. We spreken enkel van content marketing als deze een meerwaarde biedt voor je (potentiële) klanten. Niet per se in korting en voordelen, maar dit kan ook een psychologische satisfaction zijn.

We need to stop interrupting what people are interested in and be what people are interested in.

Craig Davis

Ken jij de mens achter je klant?

Wat ziet mijn doelgroep nu als waardevol? Het is belangrijk om de mens achter je klant te kennen. In marketingtermen wordt dit vaak de buyer persona genoemd. Dit is een uitgebreide beschrijving van een individu uit je doelgroep op basis van een grondig onderzoek en inzicht geeft in koopgedrag, behoeften, wensen, doelen en typische gedragingen van de doelgroep. Aan de hand van deze inzichten kun je de juiste content voor jouw klanten en prospecten creëren en deze ook op het juiste moment aanbieden.

Content marketing klaar en duidelijk

De nieuwe elektrische fiets van je collega wekt je interesse. Tijdens de middagpauze surf je even online naar wat meer informatie over elektrische fietsen. Bij website A kom je meteen terecht op de bestelpagina met technische informatie over de fiets. Je klikt weg want je bent nog niet zeker of je wel echt een elektrische fiets wil aanschaffen.

Op de website van handelaar B vind je een gratis startersgids die je besluit door te nemen. In deze gids vind je informatie over verschillende interessante onderwerpen: effect van een elektrische fiets op je conditie, handige fietsapps voor onderweg, …

Content gaat verder dan een goede website

Eenmaal thuisgekomen van je werk, surf je naar de Instagrampagina van handelaar B. Hier vind je leuke foto’s van tevreden klanten terug en in de stories wordt gepeild naar het aantal volgers die zich met de fiets naar het werk verplaatst. Ondertussen word je gebombardeerd met advertenties van handelaar A.

Je loopt helemaal warm bij het idee van een elektrische fiets en besluit dit weekend langs te gaan in de fietswinkel van handelaar B. Na aankoop van de elektrische fiets, ontvang je nog een boekje met de leukste fietsroutes in Vlaanderen. Een attentie die jou nog meer overtuigt van de gemaakte keuze voor winkel B.

Content builds relationships. Relationships are built on trust. Trust drives revenue.

Andrew Davis

De expert in je vak

Wanneer je consistent aan content marketing doet, zullen prospecten en klanten je na verloop van tijd als een betrouwbare bron en expert in je vak zien. Uiteindelijk wordt dit omgezet tot een merkvoorkeur en -loyaliteit. Wat op zijn beurt een groei in websiteverkeer, leads en verkoop oplevert.

Is het dan zo simpel?

Laat je niet misleiden, content marketing leidt niet tot instant succes maar is vaak een werk van lange adem. Dit vergt naast tijd en energie, ook een consistente strategie. Maar zie dit als een investering waar jij en je onderneming op termijn van profiteren.