Marketing in de metaverse

Mark Zückerberg lanceerde de rebranding van zijn bedrijf Facebook, Inc. naar Meta Platforms bijna een jaar geleden. Zijn bedoeling? Over tien jaar ervoor zorgen dat 1 miljard mensen vlotte toegang hebben tot de metaverse. Maar waarvoor staat het concept juist en geldt het vandaag reeds als een interessante marketingtool? We leggen het graag even uit.

Wat houdt de metaverse juist in?

Het originele concept dateert uit 1992. Het staat voor een virtuele wereld waarin mensen constant in contact staan, 24/7. In deze wereld vorm je een digitale persoonlijkheid, een avatar, en kun je actief gaan deelnemen aan activiteiten, games, … tot op termijn ook bedrijfsevents en meetings.

Waarom vandaag zo relevant?

In 2021 werd het bedrijf van Facebook omgedoopt tot Meta, en daarnaast besliste Zückerberg miljoenen & miljoenen te gaan investeren in het metaverse-project. Vandaag bestaan er slechts kleinere omgevingen zoals Fortnite, Sandbox of Roblox, maar de bedoeling is om over tien jaar het vlot toegankelijk te maken voor 1 miljard gebruikers. Toegang krijgen tot de metaverse kan via smartphone, laptop, spelconsole, … Maar de absolute vereiste is een uitstekende internetverbinding.

Met de metaverse wordt een digitale omgeving gecreëerd die fysieke emoties zo ‘echt’ mogelijk probeert na te bootsen. En marketing gaat natuurlijk deels over emoties.

Betalen met digitale goederen of munten

Het huidige algemene idee van de metaverse is dat het gaat om een immersive environment. Specifiek een virtuele omgeving die erop mikt de fysieke gevoelens en beleving van de echte wereld zo goed mogelijk na te bootsen. 

Deze wereld staat altijd op actief en wordt door een functionele virtuele economie aangestuurd. We praten dan over cryptocurrencies en NFT’s (non-fungible token). Hier gaan we nu niet veel dieper op in, maar NFT’s zijn in se onvervangbare digitale eigendomscertificaten, het geeft jou zeggenschap over digitale goederen.

Een big leap in de marketingwereld

Er bestaan reeds genoeg opportuniteiten om te gaan experimenteren met de metaverse en je merk. Iets waar leading brands al even mee bezig zijn. Denk maar aan Gucci die een volledige Gucci Town bouwde in Roblox of artiest Travis Scott die een virtueel concert gaf via Fortnite. Door de blijvende technologische vooruitgang en miljardeninvesteringen in het concept, zal de metaverse stap voor stap groeien tot een mainstream gebruikstool.

Natuurlijk zijn het vandaag grote merken met voldoende financiële slagkracht die zorgen voor grote marketingacties, maar ook als kleinere onderneming of KMO kan je met de metaverse aan de slag. In essentie is het slechts een volgende stap in de constante evolutie van marketing. Het lijkt misschien een grote stap, maar het creëren van een full digital identity is een niet-te-negeren ontwikkeling.

Net als virtual reality en augmented reality is de metaverse geen verre toekomstmuziek meer. Het is een ontwikkeling waar je als ondernemer op voorbereid moet zijn.

Nick Vandierendonck - Copywriter

Een duidelijke strategie met focus op experience

Alles start binnen marketing natuurlijk met een duidelijke strategie. Waar wil je naartoe, maar ook wat levert het op voor jou en je bedrijf. Belangrijk tijdens het ontwikkelen van je strategie is je realiseren dat de measure van succes in de metaverse vandaag veel breder gaat dan enkel kijken naar pure inkomsten.

Durf experimenteren

Sta dus zeker open voor experimenten en volg de updates op van de verschillende platforms. De huidige mogelijkheden bieden jou kansen om awareness en een vooruitstrevend imago te creëren rond je merk. Een nieuw project gelanceerd of een nieuw kantoor geopend? Durf misschien uit te pakken met een virtuele tour. Ga samenwerkingen aan met digitale experten en leer van anderen.