Time to review your opinion on reviews!

Wie checkt altijd toch snel even TripAdvisor vooraleer ze een reis boeken of wie scrolt eens door de recensies van Rotten Tomatoes om een goeie filmkeuze te maken? Juist ja, reviews are everywhere. Niet enkel hotels of restaurants hebben baat bij een 4-sterren review. Ook jouw services of producten kunnen er bij winnen, dus hier actief op inzetten is vandaag een absolute must. Nog niet overtuigd? Laat ons nog even dieper duiken in de wereld van reviews, opinies en beoordelingen.

Top of mind

Een simpele, korte review lijkt weinig impactvol, maar het bepaalt vandaag een significant deel van de eerste indruk. And you only make a first impression once! Niemand slaapt graag in een hotel met vooral vreselijke beoordelingen of verwacht veel van een serie met slechts anderhalve ster. 

Dus waarom slechte beoordelingen het online imago van jouw bedrijf laten domineren? Zelfs één luttele review kan veel schade aanrichten. Het beheer ervan moet daarom voor jouw bedrijf top of mind zijn, want hier geldt ook het gekende gezegde: beter voorkomen dan genezen.

Zelfs één luttele review kan veel schade aanrichten.

Google is picky

Zoekmachines geven recensies overigens veel waarde. Zowel in kwantiteit als in kwaliteit leveren reviews je een hogere en meer betrouwbare plaats op in de zoekrangschikking. Google ziet bijvoorbeeld iemand die z’n mening achterlaat als unieke content. Hoe meer reviews, hoe meer content Google kan verzamelen, hoe beter de kwaliteit van jouw product of dienst wordt ingeschat. Win-win-win dus! Overigens zullen veel eerlijke opinies meer voor je betekenen dan enkel vijfsterren-reviews. Niemand is perfect toch?

En je imago op socials?

Facebook kent min of meer dezelfde impact. Daar werken ze vandaag ook met sterrenreviews. Hier een opmerking achterlaten zal minder invloed hebben op algoritmes, maar geeft wel een duidelijk signaal van appreciatie of depreciatie bij klanten over jouw werkwijze, jouw stijl en jouw uitstraling als bedrijf. Net als met Google-reviews, ben je hier best ook actief mee bezig.

Be aware of the unaware

Achter de technische elementen van algoritmes, schuilt ook een psychologisch verhaal. Mensen spreken mensen, en iedereen zoekt al snel naar sociale bewijskracht. Wanneer je bijvoorbeeld speurt naar de ideale vakmannen voor een bepaalde job, zoek je vaak bevestiging bij anderen om onzekerheid weg te nemen.

Anticipeer, en neem een voorsprong

Wanneer je langs twee bistro’s wandelt en bij de ene slechts enkele tafels gevuld zijn, terwijl het bij de ander gezellig druk is, bij welke van de twee bestel je dan liever een spaghetti? We imiteren graag, en nemen nog steeds beslissingen op basis van een portie groepsdruk. Wie dus bewust zijn reviews beheert, kan een voorsprong nemen op de concurrentie. Forewarned is forearmed.

It is the pressure of our peers, after all, that gives us the support to try things we otherwise wouldn't have.

Bill Treasurer

Actie? Interactie!

Reviews zorgen ook voor wat extra leven rond je brand en op je website. Een aparte sectie met positieve commentaren heeft nog geen enkele site slechter gemaakt. Daarnaast interageer je best ook met minder positieve commentaren wanneer je de tijd vindt. Niet enkel een verontschuldiging of sorry volstaan hier, maar stel echte inhoudelijke waaromvragen.

Show that you care

Op die manier zien potentiële klanten ook dat zelfs wanneer er dingen foutlopen, je als bedrijf nog altijd meegaand blijft en oplossingsgericht wil handelen. Zo zorg je ervoor dat sommige potentiële ook effectief klant worden, ondanks enkele slechte reviews.

Waar kan Say Hey helpen?

Wie nu graag aan de slag wil gaan met reviews, maar met een overvolle agenda kampt, geen probleem! Vanuit Say Hey ontwikkelden we een toegankelijke reviewmodule die automatische mails verstuurt naar je klanten en kopers. Zo bewaar je eenvoudig een overzicht van alle ingevulde en niet-ingevulde beoordelingen. Die laatste groep kan je via de module automatisch of handmatig nog een extra reminder sturen. Slechts een paar minuutjes werk, maar voor jou kan het een wereld van verschil betekenen.