Sound of Silence

Sound of Silence is een krachtige campagne met een sterke stem én een duidelijk doel: het aankaarten van de uitzichtloze situatie van de evenementensector tijdens de coronacrisis. SOS kwam bij Say Hey aankloppen voor de volledige uitwerking van hun conceptuele idee, zowel op grafisch als op communicatief vlak. 

challenge

Mixed media campaign

In nauwe samenwerking met de evenementensector – waaronder met Katrien Vermeire, één van de initiatiefnemers van Sound of Silence – gingen we meteen aan de slag. Het resultaat is een opvallende visuele identiteit, gewapend met het intussen alom bekende oranje kruis. Wat als een social media campagne begon, groeide uiteindelijk uit tot een allround online en offline platform met onder andere stille protesten op straat en merchandise zoals posters, T-shirts en stickers met een glasheldere boodschap. 

Give us perspective. Show us respect. Save our culture. #SOS #soundofsilence

Charlotte de Witte | dj

online & offline

Memorable communication

Het doel van Sound of Silence is een maatschappelijk draagvlak creëren voor de sector en duidelijke communicatie omtrent beleidsmatige beslissingen bieden aan alle bedrijven van de sector. Daarnaast willen ze een stem geven aan de 3000 getroffen ondernemingen en hun 80 000 werknemers. Herkenbaarheid staat dan ook centraal: we matchten de ‘Sound of Silence’-boodschap met krachtige elementen in woord en beeld, die eenvoudig vertaald kunnen worden naar elke vorm van communicatie. 

Want het is juist de herkenbaarheid van deze visuele identiteit die kracht geeft aan de campagne. Het concept sluit naadloos aan bij de boodschap van de actie, wat resulteert in een heldere communicatie met een grote impact.

actie

Silent protest

Sound of Silence organiseerde ook een een stil protest op alle grote pleinen van België, inclusief gigantisch oranje kruis. Een symbolisch gebaar dat perspectief vraagt voor de professionals uit de evenementensector, die ironisch gezien juist de expertise bezitten om mensenmassa’s veilig te houden.

Eventsector zkt. sterke leider

Say Hey bedacht ook – in samenwerking met Sound of Silence – een Facebookcampagne die enkele van onze Belgische politici direct aanspreekt. Aan de hand van een ludiek ogende campagne willen we hen aansporen om de eventsector te redden. 

media aandacht

#SOS goes viral

Sound of Silence bleef niet onopgemerkt. De actie ging viraal dankzij de professionele uitwerking van een krachtig concept. Facebook kleurde overtuigend oranje na de oproep om - op het symbolische uur van vijf na twaalf - een oranje kruis over je profielfoto te plaatsen. Met een indrukwekkend bereik van meer dan 100.000 paginaweergaven op Facebook en een trouwe community van 30.000 volgers zette Vlaanderen – waaronder ook bekende Vlamingen zoals dj Charlotte de Witte, zangeres Selah Sue en Guga Baul –  hun schouders onder #SOS.