Branding, de body and soul van je merk of bedrijf

Je als merk, product of dienst onderscheiden van je collega-concurrenten blijft een belangrijke factor in het uitbouwen van een sterke bedrijfscultuur. Je wilt dat (potentiële) klanten overgaan tot actie, maar om je doelgroep te bereiken, is het opbouwen van brand value van uiterst belang.

Van strategie tot beleving, branding is het verhaal van je merk

Alles begint bij een goede branding. Het ondersteunt je strategie en positionering, onderscheidt je van je concurrenten en helpt bij de opbouw van merkloyaliteit.

Branding is je merk een identiteit geven, het is de manier waarop je jouw verhaal vormgeeft en je merk een toegevoegde waarde biedt.

Dennis Vieren | Zaakvoerder bij Say Hey

Branding is bouwen aan je merk

Een duurzaam en sterk merk opbouwen is meer dan een logo en website alleen. Het is de visuele en niet-visuele uitstraling van jouw merk, bedrijf of product. Het gaat dus over je logo, je merknaam en huisstijl, maar ook over de persoonlijkheid, de tone of voice en het imago van jouw bedrijf of merk. Het is wat jouw merk uniek maak, wat klanten onthouden en naast je producten en diensten ook de reden waarom ze voor jouw merk kiezen.

Branding geeft een stem aan je merk

Je wilt natuurlijk dat potentiële klanten jouw merk uitkiezen en dat bestaande klanten jouw merk blijven prefereren. Kortom, je wilt dat jouw merk top of mind wordt en blijft. Hiervoor is het belangrijk dat je merkbeleving creëert en engagement levend houdt. Een juiste branding ondersteunt namelijk andere marketingactiviteiten en maakt van je merk een totaalverhaal. Van de sfeer tot de functie, zorg ervoor dat de branding uitstraalt wat je met je merk wilt verkondigen, in beeld, vorm en woord.

Branding is de bekendheid van je merk vergroten

Je prijzen, producten en diensten kunnen beter zijn dan die van je collega-concurrenten, maar daarvoor is je merk nog niet bekender bij je doelpubliek. Je branding moet jouw troeven ook daadwerkelijk in de verf zetten. Branding moet je brand awareness door middel van consistent gebruik ervan vergroten. Dit doe je door een doorgedreven branding te gebruiken in alle communicatievormen online en offline, zodat (potentiële) klanten de juiste linken kunnen leggen. Geen idee hoe je hieraan moet beginnen, vraag professioneel advies. Het Say Hey team helpt je graag verder.

Challenge je branding

Aan de hand van onderstaande vragen, kan je testen hoe ver je staat met jouw branding. Doe deze oefening voor je bedrijf wanneer je een stevige brandstrategie wilt uitwerken of ontdek waar je moet bijsturen. Met een grondige rebranding zit je merk zo weer in de lift.

  • Wie is jouw ideale klant? Richt jouw branding zich specifiek tot die ideale klant?
  • Wat zijn de troeven van jouw bedrijf en merk? Speelt je branding die uit of beschrijft die gewoon je diensten?
  • Welk gevoel wil je opwekken bij zowel potentiële als bestaande klanten? Doet je brand dat voor je?
  • Welke ervaring/sfeer wil je creëren bij je klanten? Voel je die in je branding?

Eens je een antwoord op deze vragen hebt geformuleerd, kan je jouw brand design toetsen aan z’n kwaliteiten. Is die niet gericht of voldoende gedefinieerd, dan is een rebranding een zeer goede investering.

Waarom investeren in (re)branding?

Waarom is het essentieel om van je bedrijf een merk te maken?

  • Branding verhoogt de zichtbaarheid van je bedrijf, product of dienst;
  • Een sterke branding vergroot de geloofwaardigheid van je merk;
  • De juiste branding strategie creëert verbondenheid met je klant;
  • Een merk met een verhaal, spreekt je doelgroep aan;
  • Een consistent totaalverhaal maakt je merk top of mind en onderscheidt het van je collega-concurrenten.