De weg naar een onderscheidende merknaam

Een naam brengt herkenbaarheid, betekenis en dient de visie en kwaliteiten van een bedrijf uit te stralen. Een naam moet origineel en onderscheidend zijn om memorabel te zijn in de sector. Maar welke eigenschappen zorgen voor een goede merknaam?

Bestemming onbekend

De kunst is om verrassend uit de hoek te komen en toch de onderliggende boodschap van je onderneming te dragen. De zoektocht naar een nieuwe merknaam is geen exacte route die je kunt volgen. Samen met een creatief team en aan de hand van creatieve denkpistes ga je op zoek naar leuke woorden, combinaties van woorden en afleidingen van woorden die samen een unieke en opvallende merknaam kunnen opleveren.

6 checkpoints richting een sterke merknaam

  1. Is een opmerkelijke naam die blijft hangen
  2. Is een unieke en onbestaande naam in de sector
  3. Spreekt de doelgroep aan
  4. Is niet beschrijvend, en is in eerste instantie niet gerelateerd aan het product/de sector
  5. Bevat de essentie van de onderneming
  6. Ondersteunt verdere vormgeving, logo en marketing

Een conceptueel sterke merknaam vormt een belangrijke basis voor alle verdere communicatie in de toekomst.

Dennis Vieren | Zaakvoerder bij Say Hey

Twitter, mooi voorbeeld

Social media is niet meer weg te denken uit onze dagdagelijkse activiteiten. We willen altijd en overal kunnen communiceren met ons netwerk. Twitter staat voor het uitwisselen van korte informatie en het tsjilpen van vogels. De perfecte combinatie die zorgt voor een unieke naam in de sector, niet beschrijvend is maar de essentie bevat en rekening houdt met de vormgeving.

De Lijn, nog een mooi voorbeeld

Het openbaar vervoer zorgt voor de verbinding tussen je vertrekplaats en bestemming. Deze verbinden kan gezien worden als een lijn tussen vertrek- en eindpunt. De Lijn is dan ook een heel goed voorbeeld van een sterke merknaam die opmerkelijk en niet beschrijvend is maar wel de essentie bevat.

Nieuwe namen die wij mochten lanceren

Een goeie naam is de basis voor elk merk en alle communicatie online en offline. Als de identiteit van jouw bedrijf vanaf het begin sterk en verzorgd is, speelt dat een groot voordeel. Het brengt geloofwaardigheid en onderscheidt je van de anderen. Het Say Hey team gaat graag creatieve uitdagingen aan, op zoek naar een unieke merknaam voor ondernemingen en producten.