Opvallen met print in een digitale wereld

We kunnen er niet meer om heen, elke dag tientallen ongelezen nieuwsbrieven in onze mailbox, op elke website overspoeld worden door digitale advertenties en Google die ons overal volgt. De digitale revolutie is ontploft en dat is juist waarom het gebruik van print een slimme zet is om op te vallen.

Digital overkill

Twintig jaar geleden kwam je de buren vooral tegen tijdens het legen van een overvolle brievenbus. Nu is het je mailbox die uitpuilt van digitale post. Helden zijn het, diegene met een ordelijke Postvak IN. Door de overkill aan informatie in je mailbox pik je nog weinig op en verliest het zijn attentiewaarde. Je brievenbus daarentegen is bijna leeg. Dus als daar iets moois en unieks in ligt, valt het extra goed op!

Wees creatief, er zijn werkelijk ontelbare mogelijkheden!

Oneindig veel mogelijkheden

Opvallen met print is dus niet zo moeilijk. Ten eerste zijn er oneindig veel mogelijkheden. De vele kleuren, afwerkingen en vormen leiden tot miljoenen unieke combinaties. Wees creatief, think out of the box, laat alle remmen los. Slim en doordacht drukwerk zal jouw branding alleen maar versterken. Dat is ten slotte toch waar het om draait?

Ten tweede is de kans veel groter dat jouw boodschap gezien wordt. Een nieuwsbrief drop je vaak instant in de prullenmand van je mailbox, maar een catchy folder of kaart die je uit je brievenbus moet halen en vasthebt in je handen, die gooi je niet meteen weg. Daarnaast prikkelt drukwerk verschillende zintuigen tegelijk. Je geeft je ogen de kost, je wilt het voelen en vasthouden. Veel mensen vinden drukwerk ook persoonlijker en betrouwbaarder overkomen.

Hoe laten wij jouw drukwerk opvallen?

Formaat

Naast de standaard A en B-formaten, kan je ook kiezen voor een formaat op maat. Wanneer de Belg gemiddeld 1,75m meet, dan valt iemand van 1,50m of 2m op. Hetzelfde principe geldt voor folders. Stel dat jouw folder met een afwijkend formaat tussen folders met een standaard formaat ligt, dan zullen mensen getriggerd raken. Daarnaast kan je jezelf ook onderscheiden door gebruik te maken van andere vormen. Wat dacht je van een vierkant visitekaartje, een flyer met een schuine kant of een gigantisch uitvouwbare poster?

Typografie

Afhankelijk van het formaat moet er allereerst goed nagedacht worden over de hoeveelheid tekst die je op het drukwerk wilt plaatsen. Wat is de doelgroep en welke boodschap wil je overbrengen? Met een opvallende koptekst en krachtige slagzinnen trek je alvast de aandacht. Ook de font keuze speelt een grote rol. Het juiste font kan je boodschap versterken maar kan ook een bepaald gevoel of specifieke sfeer oproepen. Daarnaast hoeft tekst niet zwart of wit te zijn, maar kan je ook spelen met kleuren.

Het belangrijkste? Trek de aandacht, fascineer de gebruiker en potentiële klant.

Kleuren

Naast het lettertype roepen kleuren eveneens bepaalde gevoelens op, zowel over de boodschap als over het bedrijf dat het drukwerk maakte. Elke kleur creëert een bepaald psychologische effect. Blauw geeft bijvoorbeeld een gevoel van betrouwbaarheid, rust en zekerheid, terwijl rood gevoelens van passie en kracht uitstraalt. Extra opvallen met je drukwerk door middel van kleur kan natuurlijk ook door af te wijken van de usual suspects. Wat dacht je van neon kleuren?

Beeld

Aantrekkelijke of intrigerende beelden kunnen ervoor zorgen dat jouw drukwerk opvalt. Je kunt spelen met licht, aantrekkelijke kleuren inzetten of zorgen voor een in het oog springende compositie. Daarnaast is het van belang om, rekening houdend met het formaat, de hoeveelheid beelden te beperken. Vaak wil je zoveel mogelijk tonen maar dat heeft net het tegengestelde effect. Je kiest beter één of twee goede beelden die je boodschap ondersteunen dan vijf beelden op je folder te proppen.

Flyers, business cards, tote bags, … Print definitely isn’t dead.

Papier

Ook op vlak van papierkeuze zijn er ontzettend veel mogelijkheden. Papier komt in vele diktes en structuren. Vaak geeft dik en mat papier een professionelere uitstraling, maar dat is niet voor elke vorm van drukwerk handig. Folders zullen bijvoorbeeld minder mooi te vouwen zijn bij dik papier. Papier kan glanzend, glad, mat, korrelig zijn of een bepaalde structuur hebben.

Als je echt iets aparts wil, kan je op gekleurd papier drukken of zelfs opteren voor kartonachtig papier. Hiervoor moet je wel goed nadenken over jouw budget, dus check zeker op voorhand de prijsverhoudingen. Bij dikkere en gekleurde papiersoorten lopen de kosten soms snel op.

Afwerking

Met de juiste afwerking kan je drukwerk nog eens extra in the picture komen. Zo kan je bijvoorbeeld met foliedruk werken om een goud of zilver effect te verkrijgen, of bepaalde elementen laten drukken in reliëf zodat het in of op het papier lijkt te liggen.

Of gebruikmaken van Spot UV, een glanzende lak die je op bepaalde delen van een ontwerp kunt aanbrengen. Daarnaast kan je ook bepaalde delen of vormen laten uitsnijden. De mogelijkheden zijn oneindig maar hier hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan vast.

Het belang van print in een digitale wereld blijft dus cruciaal. Het helpt om specifieke doelgroepen te bereiken, een nieuwe, andere boodschap mee te delen en vooral om uniek te zijn en op te vallen. Maar vergeet niet, geen enkel kanaal staat op zichzelf. Print en digitaal moeten op elkaar afgestemd zijn en zo elkaar versterken waar nodig, bij marketing geldt 1+1=3.