Het belang van een responsive website

Wanneer je investeert in een degelijke website wil je ook dat deze gebruiksvriendelijk is op gelijk welk device. Smartphones en tablets hebben de benadering van webdesign en user experience (UX) totaal veranderd. Bovendien krijgen technisch sterke responsive of mobielvriendelijke websites met relevante en duidelijk gestructureerde content voorrang door Google en ben je jouw concurrent steeds een stapje voor.

Aangepast aan desktop, tablet en smartphone

Een responsive website past zich aan aan het beeldscherm waarop een bezoeker de website bekijkt. De lay-out van je website blijft overal gelijk, maar het gebruiksgemak wordt afgestemd op het betreffende device en moet dus perfect leesbaar zijn op zowel desktop, tablet als smartphone. Responsive betekent ook dat de website op elk toestel bereikbaar is vanaf één en dezelfde url. Zo hoeft Google en andere zoekmachines maar één website te indexeren. Kortom, een technisch sterke responsive website scoort hoger in de zoekmachines. 

Responsive web design optimaliseert de ervaring

Alhoewel goed geschreven en gestructureerde inhoud essentieel is om met je website een hoge positie in te nemen in de zoekmachine ranking, is de gebruikerservaring die de bezoeker instaat stelt om de inhoud die hij/zij zoekt te vinden en te bekijken op je website via een apparaat naar keuze, even belangrijk.

Responsive Web Design gaat over het vertrekken van een optimale en consistente gebruikerservaring (UX of User Exerience), ongeacht jouw lezers gebruik maken van een desktop computer, laptop, tablet of smartphone.

Mobielvriendelijke websites voor een lagere bouncerate

Door de komst van smartphones zitten meer en meer gebruikers 7/7d online. We checken voortdurend onze e-mails, social media en interessante websites op mobiel, tablet of laptop. Is je web design niet mobielvriendelijk en je website niet gebruiksvriendelijk, zullen bezoekers afhaken. Een responsive webdesign zorgt dus voor een lagere bouncerate. Dit is van belang, want Google gebruikt o.a. de bouncerate als indicator om te bepalen of een website relevant is of niet.

Een responsive website zorgt voor een lagere bouncerate, een hoger gebruiksgemak en een betere beoordeling door Google.

Marleen Vandamme | Zaakvoerder bij Say Hey

Waarom investeren in responsive web design?

Waarom is het essentieel om het gebruiksgemak van je website op zowel mobiel, tablet als desktop te optimaliseren

  • responsive websites verhogen de zichtbaarheid van je bedrijf, merk of product in de zoekmachines;
  • de website is bereikbaar vanaf één URL wat de indexering in Google vergemakkelijkt; 
  • mobielvriendelijke website zorgen ervoor dat alle info vlot vindbaar is en verlaagt zo de bouncerate;
  • een technisch sterk responsive webdesign verhoogt conversie

Doordat mensen steeds meer surfen via hun smartphones en tablets, is de ‘one site fits all devices’ aanpak tegenwoordig de norm voor een technisch sterke en gebruiksvriendelijke website.