Het belang van een sterk logo

Het logo van een bedrijf is vaak het eerste wat (potentiële) klanten te zien krijgen. Het is een visueel merkteken dat een bepaalde indruk nalaat. Een goede eerste indruk kan je maar één keer maken; daarom moet het logo uitstralen waar jouw bedrijf voor staat. 

De juiste uitstraling

Je hebt logo’s in zowat alle vormen en kleuren. Elk logo roept een bepaald gevoel op. Daarom is het belangrijk dat je op voorhand goed weet hoe je wil overkomen als bedrijf en welke doelgroep(en) je op welke manier wil aanspreken. Zo kan je als snoepwinkel gebruik maken van felle kleuren en een speels lettertype maar als advocatenkantoor kan je beter voor een strak en eerder zakelijk logo kiezen. 

Ook aan de hand van je logo kan je je onderscheiden van de concurrentie. Het maakt je uniek en geeft jouw onderneming een eigen identiteit. Hoe meer het plaatje klopt hoe meer geloofwaardig je communicatie zal zijn. 

Een goed ontworpen logo is het gezicht van een merk en kan na verloop van tijd een waardevolle troef worden. Laat het bepalen van je identiteit dus zeker over aan een professional. 

Kiss - Keep it simple, stupid!

Een combinatie van originaliteit en eenvoud zorgt voor een hoge herkenbaarheidsfactor. Een logo moet te allen tijde in één oogopslag duidelijk zijn, of je er nu langs wandelt of met de auto aan 70 km voorbij rijdt. Een goed voorbeeld is Nike. De iconische ‘swoosh’ van Carolyn Davidson uit 1971 ziet er heel eenvoudig uit maar is een van de meest herkenbare logo’s ter wereld. 

Een bescheiden design zorgt ervoor dat je logo zowel op klein als groot formaat duidelijk blijft. Een logo wordt namelijk vaak toegepast op objecten van diverse formaten: van piepklein op balpennen tot heel groot als belettering op een gevel van een bedrijfsgebouw. 

Tijdloos

Eén van de belangrijkste voorwaarden van een goed logo is een tijdloos karakter. Een logo die je vormgeeft met de laatste trends ziet er nu leuk uit maar bedenk echter dat deze trends voorbij gaan en dat dit je logo over een aantal jaar gedateerd aandoet. Het gevolg hiervan is dat je weer een nieuw logo moet laten ontwerpen en dat brengt opnieuw kosten met zich mee. 

Een mooi voorbeeld van een tijdloos logo is het Coca-Cola logo. Het gaat al decennia lang mee en is tot op vandaag nagenoeg hetzelfde gebleven. Dit terwijl het logo van Pepsi sinds zijn ontstaan al meer dan 10 keer werd aangepast.

Mensen zullen gemakkelijker een goed logo onthouden en dat zorgt voor een vertrouwd gevoel. Ze herkennen het snel en zullen sneller geneigd zijn om voor jouw bedrijf te kiezen. Als het logo te complex is zal het de klant eerder afschrikken.

Een logo staat niet op zichzelf

Een logo staat nooit op zichzelf maar is onderdeel van een huisstijl. Alles moet kloppen en bij elkaar passen: de typografie, kleur, lay-out, sfeer en het beeldgebruik. Het is belangrijk om de grafische stijl consistent toe te passen in elke vorm van communicatie. De huisstijl bepaalt de visuele identiteit van een bedrijf en heeft impact op het imago.

Ook de naamgeving van je bedrijf heeft sterke invloed op je logo. Een goede naam is vaak de perfecte aanzet tot een goed logo.