De kracht van Employer Branding

Het doel van iedere onderneming is om zo goed mogelijk te zijn in wat je doet, wat er bijgevolg voor zorgt dat je winstgevend bent. Dit doel kan je alleen bereiken met de juiste mensen die je bedrijf versterken. De mensen waar jij naar op zoek bent gaan op zoek naar het beste bedrijf, daarom trekt een onderneming pas talenten aan als ze bewust zijn hiervan. Maar hoe creëer je als onderneming een voorkeurspositie op de arbeidsmarkt? Employer branding biedt het antwoord!

Meer dan een catchy marketing term?

Onderscheidende voorkeurspositie

Terwijl klassieke marketing zich focust op de producten en diensten die worden aangeboden in je bedrijf, focust employer branding zich op hoe je als werkgever bent en beschouwd wordt door buitenstaanders. Employer branding is geen doel op zich, maar een middel om capabele werknemers aan te trekken en te behouden door op zoek te gaan naar een onderscheidende voorkeurspositie in de ogen van deze (potentiële) werknemers.

De talent magnet

Employer branding is niet enkel voor bedrijven die in een kleine vijver vissen op de arbeidsmarkt. Ook voor bedrijven die beschikken over een ruim aanbod aan potentiële werknemers is employer branding interessant om de beste kandidaten aan te trekken. Want ook die zijn zeldzaam op de arbeidsmarkt.

Bedrijven die investeren in employer branding hebben drie keer meer kans om de juiste mensen aan te trekken.

Brandon Hall Group research brief

Een aantrekkelijke werkgever zijn? Dat kan in iedere sector!

Elk bedrijf kan meer dan één reden bedenken waarom potentiële werknemers graag bij hen zouden werken. Door dit uit te spelen in je communicatie heb je als onderneming meer kans om gemotiveerde en talentvolle werknemers aan te trekken en te behouden. Ook wanneer je actief bent in een minder ‘aantrekkelijke’ sector.

Laat je werknemers aan het woord

Employer branding is niet alleen communiceren over hoe goed je bedrijf is, maar het ook effectief zijn. Hierbij kom je dus al snel terecht bij je bestaande werknemers. Werknemers zijn van onschatbare waarde in het succes van je onderneming. Om een sterk employer brand op te bouwen is het dan ook aangewezen om hen te betrekken. Werknemers zijn interne ambassadeurs van je onderneming, die er mee helpen voor zorgen dat je geloofwaardiger en authentieker overkomt naar de buitenwereld.

Je cultuur is je brand

Op basis van de waarden die je haalt uit de communicatie met je werknemers kan je bepalen hoe je je als onderneming
wil profileren naar nieuwe medewerkers. Deze waarden vormen de basis voor alle communicatie die je uitspeelt via de verschillende communicatiemiddelen van je onderneming.

Begin bij jezelf

Voor je vacatures plaatst op tal van jobsites, is het aangeraden om te starten met je eigen website. Uit onderzoek blijkt dat 70% de website bezoekt van de werkgever, na het zien van een interessante vacature. Aantrekkelijk, hedendaags, hip en professioneel zijn eigenschappen waar je bedrijf graag mee geassocieerd wil worden, zorg er dan ook voor dat je website dit uitstraalt. Een sterke website draagt dan ook bij aan het creëren van een voorkeurspositie op de arbeidsmarkt.

Customers will never love your company until the employees love it first.

Simon Sinek

Let pictures do the talking

Door de bedrijfscultuur en werksfeer in beeld te brengen plaats je de onderneming letterlijk in de kijker. De foto’s die
verschijnen op je website en social media laten onmiddellijk een eerste indruk na. Het vertaalt je merk in beelden die
bijblijven, een sfeer creëren en emoties oproepen bij potentiële klanten, maar ook bij potentiële werknemers. De kracht van sterke beelden is bij employer branding dan ook zeker niet te onderschatten.

Let’s get social

Social media is een ideaal middel om employer branding kracht te geven. Het zoeken naar een job is voor werkzoekenden sterk vereenvoudigd door de digitalisering. Als bedrijf kan je hier op inspelen door jezelf te profileren als een interessante en leuke werkgever op kanalen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn.

Werken aan een sterk employer brand?

We begeleiden je onderneming graag met het vertalen van jullie waarden in duidelijke en gerichte communicatie. We maken voor jullie een traject op maat waarbij we samen bewuste keuzes maken om een onderscheidende voorkeurspositie te creëren in de ogen van potentiële werknemers.