De kracht van witruimte op je website

Captivate your online audience. Een simpel motto, maar het is slechts een eerste stap. Jouw website moet namelijk niet enkel de aandacht trekken, je moet de aandacht van de gebruiker ook behouden en zelfs wat kunnen sturen. Hiervoor kun je spelen met witruimte op je site.

Wat is het nu precies?

Witruimte, of negative space, vormt alle lege ruimtes tussen de grafische elementen van je website. We hebben het hier dus over zowel foto’s, teksten, titels en andere design onderdelen, maar ook tussen letters of individuele tekens. Het gaat hier dus niet per se om effectieve ‘witte’ ruimte, maar om ‘niet-ingevulde’ ruimte. Binnen de wereld van webdesign maken we een dubbel onderscheid: micro vs. macro en actief vs. passief.

Macro vs. micro witruimte

Wanneer we het hebben over macro witruimte, spreken we over de ruimte tussen volledige elementen op je webpagina’s zoals alinea’s, beelden, graphics enzovoort. Bij micro spacing hebben we het over de ruimte tussen kleinere elementen van je website zoals letters (kerning) en regelafstand (leading). Het heeft misschien een minder opvallend aandeel in de uitstraling van de site, maar het heeft een cruciale impact op vlak van leesbaarheid. Iets waar de bezoeker veel belang aan hecht.

Actief vs. passief witruimte

Bij actief gebruik van ruimte heeft de webdesigner een goed voorbereid idee over hoe de flow van de website er moet uitzien. Met de juiste witruimte wordt een structuur opgebouwd die de lezer bij de hand neemt. Met passief gebruik wordt er weinig tot geen aandacht aan gehecht en heb je de standaardafstanden die er altijd zijn tussen teksten en foto’s.

Maak slim gebruik van negative space

Hou het helder en gericht. Er heerst reeds een zware overload aan informatie online, dus de bezoeker wil snel weten waarover het gaat en waar ze antwoorden kunnen vinden op hun vragen. Het ontwerp oogt aantrekkelijker en het zal de conversie van je website enkel maar stimuleren.

Hou je webdesign helder, bezoekers lezen geen ellenlange teksten. Ze willen gericht antwoorden vinden op hun vragen.

Emily Legein - UX & UI Designer

Less can definitely be more

De tijd van compleet ingevulde webpagina’s is voorbij. We consumeren input aan een razendsnel tempo, dat we geen tijd meer besteden aan het lezen van ellenlange teksten. Dit is in uitzonderlijke gevallen enkel nog voor nieuwssites of digitale dag- en weekbladen weggelegd. Hou het clean en strak, als een anker in de chaos van het internet.

Enkele basisprincipes om je website te optimaliseren

Hoe zorg je er nu voor dat de elementen van je site aantrekkelijk, leesbaar en gebruiksvriendelijk zijn? Onze experts formuleren enkele goede basisprincipes om rekening mee te houden:

  • Beperk de keuzemogelijkheden voor de bezoeker. Begeleid hen in plaats van alle opties meteen aan te bieden.
  • Licht uit wat moet opvallen op je website. Trek er een kader rond in een ander kleur of maak een button die in het oog springt.
  • Lege ruimtes sturen de aandacht, zeker op mobiel waar er een beperktere schermruimte beschikbaar is.