A brand name to remember

Jouw bedrijfsnaam is het eerste wat klanten zien of horen als ze bij jou terecht komen. Het is de naam die overal te zien zal zijn: social media, website, folders, producten, … We adviseren dus al meteen: het kiezen van de juiste bedrijfsnaam is een cruciale strategische keuze.

Investeren in je bedrijfsnaam

Elk bedrijf investeert logischerwijs in een fysieke winkel of webshop, website, bedrijfskledij, social media, folders, etc. Echter, al deze elementen kunnen een groot deel van hun impact verliezen als klanten jouw bedrijfsnaam niet lijken te onthouden. Te complexe, lange of onlogische merknamen blijven moeilijker hangen, waardoor veel potentieel tot bedrijfsgroei verloren gaat.

De marketing-funnel start bij het aantrekken van nieuwe klanten tot het terugwinnen van reeds bestaande klanten. Het is hierbij dus evident dat een naam die goed rolt en blijft hangen, ook klanten doet blijven plakken. Het loont absoluut de moeite om hier kritisch naar te kijken en bij te sturen indien nodig.

Een goede bedrijfsnaam zoeken

Het is belangrijk om voldoende tijd te nemen om goed en op een juiste manier na te denken over een goede bedrijfsnaam. Durf compleet te breken met je huidige naam of de naam van collega-concurrenten. Onze experts geven je graag enkele tips mee bij het denk- en werkproces van het zoeken naar een memorabele naam.

1. Uniek

Het klinkt vanzelfsprekend, maar je wil een bedrijfsnaam kiezen die uniek is en uiteraard nog niet in gebruik is, zeker in de eigen sector. Je vermijdt best meteen mogelijke juridische problemen door niet in het vaarwater te komen van een concurrent, en je wil ook niet dat klanten verwarring ondervinden bij het zoeken naar jouw bedrijf. Je moet ook rekening houden met nationale en internationale registraties van merknamen. Vrij technische materie, dus we raden aan je hiervoor professioneel te laten begeleiden.

2. Sterk

Je wil dat jouw merknaam sterk overkomt en een blijvende indruk achterlaat. Het moet een bedrijfsnaam met karakter zijn, alsof het al jaren geïnstalleerd is in de markt. Hoe meer authenticiteit, hoe sneller klanten jou als vaste waarde in de sector gaan percipiëren. Kortom: je bedrijfsnaam moet krachtig zijn, en een straffe indruk nalaten bij je klant.

3. Slim

Wanneer je een bedrijfsnaam kiest, is het altijd goed ook rekening te houden met wat erna volgt. Bij een nieuwe naam hoort vaak ook een nieuw logo & een vernieuwde brand. Denk na over hoe goed de naam zal werken in je marketing- en communicatiestrategie: kan je er leuke woordspelingen mee maken, kan je er een sprekende visuele indruk mee ontwikkelen en een uitzonderlijk logo mee maken, past het bij de waarden en visie van je bedrijfsverhaal, …

De juiste naam is een cruciale stap binnen je algemene bedrijfsstrategie. Hier licht over gaan, kan op termijn grote gevolgen hebben voor je business. So make sure it fits.

Bas Verplancke - Creative Marketeer

En nu?

Eenmaal je één van de belangrijkste keuzes gemaakt hebt voor je bedrijf, is het interessant om meteen te gaan nadenken over de volgende stappen. Ook al staat de naam nu definitief vast, een compleet strategisch plan eindigt natuurlijk niet zomaar wanneer je de juiste gekozen hebt.

Moet je bedrijfsnaam geregistreerd worden om nadien niet in juridische problemen te komen? Welk logo ga je ontwerpen met je (nieuwe) naam? Waar zal je naam op te zien zijn en moeten er hiervoor updates doorgevoerd worden? Heb je (nieuwe) bedrijfskledij en stickerbekleding nodig? Say Hey staat je graag stap per stap bij, zodat jij zorgeloos kan genieten van jouw welvarende onderneming, ready to kick ass.