Maak van je webshop een online succesverhaal

Een webshop met een zo hoog mogelijk aantal conversies lijkt soms de enige parameter voor succes te zijn. Hoe meer er verkocht wordt, hoe meer omzet er gedraaid wordt, dus hoe succesvoller onze webshop is? Ja, maar … er is meer! Onze specialisten delen met plezier hun insights.

Aandacht voor de customer journey

Het succes van jouw online shop gaat namelijk verder dan enkel en alleen nadenken over conversieoptimalisatie. Je moet potentiële klanten zoeken en stelselmatig blijven bereiken, ze zo lang mogelijk laten navigeren op je webshop, ze meermaals producten laten kopen en ze dus geregeld laten terugkomen. Deze customer journey succesvol uitrollen is niet gemakkelijk wetende dat het huidige e-commerce landschap een stevig groeiende concurrentiemarkt is.

Onderzoek is key!

Je moet weten wie je klanten zijn en waar ze naar op zoek zijn. Enkel dan kan je een strategie opzetten gericht op de juiste noden van je doelpubliek. Zijn je potentiële klanten prijsgevoelig, zijn ze op zoek naar fast delivery of worden ze aangetrokken door een uniek aanbod van producten?

De traditionele W-vragen komen hier vanzelf terug: Wie zijn je klanten? Waar bevinden ze zich? Waarin zijn ze geïnteresseerd? Wat vinden ze belangrijk? Eenmaal je inzicht verworven hebt in deze zaken, kun je gericht een potentiële klant gaan vormgeven en omschrijven, en kan je nadenken over hoe je ze kunt bereiken op een kostenefficiënte manier.

Potentiële klanten aantrekken met een doordachte strategie

Nu je inzichten hebt verworven over wie je moet aanspreken, is het tijd om daar daadkrachtig mee aan de slag te gaan en een strategie uit te rollen. Hoe gerichter je mensen kunt aanspreken, hoe minder het je zal kosten om nieuwe klanten te verwerven.

Krijg inzicht in hoe je doelpubliek acteert & reageert in de markt. Zo kun jij een gerichte en kostenefficiënte strategie opbouwen.

Sofie Devaere - Digital Marketeer

Combineren van organisch en betaald bereik

Er zijn verschillende manieren om de juiste klanten naar je webshop te leiden. Je kunt inzetten op SEO- of SEA-optimalisatie door onderzoek te doen naar welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt op zoekmachines zoals Google. Dit kun je doen door je webshop op technisch vlak volledig te gaan optimaliseren. Niet enkel het gebruik van goede zoekwoorden of een gerichte omschrijving, maar ook de laadsnelheid, relevante links met andere sites, pagina’s zoals Nieuws of Blog en extra landingspagina’s pushen je website & webshop vooruit. Werk van iets langere adem, maar wel zeer doeltreffend wanneer goed uitgevoerd.

Je kunt ook kiezen om op de korte termijn gericht in te zetten op specifieke zoekwoorden zodat jouw webshop bovenaan de zoekresultaten van Google terechtkomt. Verder wil je natuurlijk ook mensen via social media organisch of betaald bereiken. Een goede social media strategie en uitvoering zijn hier dan ook cruciaal. Hier gaat uiteraard een goed communicatieplan aan vooraf.

Verhoog de waarde van het gemiddelde online winkelmandje

Na je al je inzet en investeringen in het bereiken en converteren van klanten, is de drempel om hen meer te laten shoppen lager. Hoe kun je dit teweegbrengen zonder ze af te schrikken door extra producten te pushen? Het doel is om je klant subtiel incentives te geven zodat hij of zij onbewust meer in hoeveelheid gaat denken en prijs iets minder belangrijk wordt.

Probeer jouw klanten subtiele incentives te geven zodat ze langer op je webshop rondklikken & ook meer zullen aankopen.

Je kunt gerelateerde producten op je productinformatie-pagina’s plaatsen, voordelige productenbundels of -sets aanbieden, een minimaal bedrag voor gratis verzending opleggen of interessante extra’s tonen. Denk aan fastfoodketens die nog een dessertje of extra snack voorstellen net voor het afrekenen.

Happy client, loyal client

Je klant heeft geshopt en heeft zijn of haar product correct en tijdig thuis ontvangen. Je bent geslaagd in je missie! Of toch alvast de eerste. Onderzoek toont namelijk aan dat het goedkoper is om een bestaande klant te behouden, dan om een nieuwe klant te vinden. Dus is het een zaak in te zetten op je tevreden klanten en brand lovers. Beiden hebben een hoge kans terug te komen, indien je ze warm en betrokken genoeg houdt tot die tijd. Dit kan je doen door bij elke aankoop in te zetten op customer relationship management. Zorg ervoor dat je de juiste informatie verzameld hebt tijdens een aankoop zodat je nadien makkelijk contact terug kan opnemen.

Hou je client engagement hoog

Tot slot wil je ook dat alle tevreden klanten praten over jouw merk online. Maak het eenvoudig om reviews te schrijven of om hun ervaring te delen op social media met jouw tags. Informeer hen wanneer je een nieuw product uitbrengt of wanneer je speciale acties houdt. Deze groep klanten is doorgaans enorm geïnteresseerd in jouw aanbod. Je kunt ook nog een stapje verder gaan en een loyalty programma oprichten. Laat je klanten punten sparen om korting of speciale deals als eerste te ontvangen.