Recruitment Marketing: trek nieuwe en geschikte werknemers aan met een straffe bedrijfscultuur

Merk je ook dat vacatures soms heel lang beschikbaar blijven of dat je onvoldoende de geschikte werkkrachten aantrekt voor je bedrijf? Recruitment marketing omvat verschillende strategieën en tactieken die je hierbij kunnen helpen. Alvast één gouden tip: werk aan jezelf, en werk aan jouw imago als onderneming.

Parels zoeken in een verzadigde markt

De huidige arbeidsmarkt is oververzadigd, wat wil zeggen dat heel veel beroepen versterking zoeken en vacatures niet ingevuld raken. Een trend die zich in veel landen in Europa voordoet. Na een tijdelijke piek tijdens de coronacrisis daalde de werkloosheid naar een ongezien laagtepunt. Het aantal nieuwe jobs steeg in 2021 ook met 93.000 functies.

War for Talent na corona

Daarom spreken sommigen van een War for Talent. Bedrijven selecteren goede kandidaten niet enkel meer tussen de beschikbare werkzoekenden, maar kijken ook naar concullega’s of ‘Talents’ binnen aanleunende sectoren. Je kunt kandidaten proberen verleiden met mooie voordelen of extra’s, maar het is eveneens cruciaal om een goed uitgedokterde recruitment strategie te ontwikkelen.

Zet altijd je eigen mensen centraal

Onthoud altijd dat je eigen cultuur de eerste basis moet zijn wanneer je een strategie wil ontwikkelen op vlak van recruitment marketing. En wat bevindt zich in het midden van je bedrijfscultuur? Juist, je eigen medewerkers. Betrek ze in de beginfase, stel hen vragen en praat met hen. Enkel zo krijg je een duidelijk beeld hoe een werknemer jouw bedrijf ervaart en of dat beeld klopt met jouw perceptie.

Alleen door input van eigen medewerkers kun jij een gerichte strategie ontwikkelen om de aandacht te wekken van potentiële werknemers.

Dennis Vieren - Brand Strategist

Sollicitaties: altijd een experience

Sommigen ervaren heel wat druk of stress tijdens sollicitaties, dus stel hen gerust en wees gewoon jezelf. Zo zullen ook zij wat comfortabeler op de stoel voor je zitten. Dit is een deel van de CX, oftewel candidate experience. Vergelijkbaar met de user experience (UX). Ontwerp sollicitatiecampagnes die interactief zijn, en start engaging. Zij proberen jou te overtuigen van hun kwaliteiten, zoals jij net zo goed ook je sollicitant moet kunnen verleiden met je bedrijf en bedrijfscultuur.

Een verschil met employer branding?

Beide strategieën vertonen zeker enkele gelijkenissen en richten zich naar het versterken van het imago van jouw bedrijf of organisatie. Mocht je nog twijfelen over het belang hiervan: uit onderzoek blijkt dat 95% van de sollicitanten veel waarde hechten aan het imago van het bedrijf waar ze solliciteren. Zeker bij de jongste werknemers is dit het geval.

Waar ligt dan het verschil? Recruitment gaat, zoals het woord zelf zegt, om het effectief gaan rekruteren van werkkrachten. De resultaten hiervan zijn meetbaar. Je kan registreren hoeveel mensen je bereikt en wat de conversie is van je marketingactiviteiten bij sollicitanten. Bij employer branding draait het vooral om het nalaten van een bepaalde indruk, je mentale stempel in het geheugen van volgers/bezoekers. Zaken die uiteraard veel moeilijker in cijfers uit te drukken zijn.

Concreet: welke skills heb je nodig voor een geslaagde recruitment marketing?

  • Employer branding
  • Digitale marketing & digitaal adverteren
  • Content marketing
  • Social media management
  • CX en engagement interaction

Je kunt volop inzetten op het vertellen van jouw bedrijfsverhaal via sociale media, door leuke en herkenbare content te creëren, met je werkkrachten in the picture maar ook met hun input. Blogartikels, interviews, een day in the life-video, … Experimenteer ermee!

Durf uit te pakken met je bedrijfscultuur en je verwezenlijkingen, bijvoorbeeld door middel van een bedrijfspresentatie. Wanneer je dit op een geschikte manier richt naar de werknemer met informatie over hun mogelijke dagindeling, welke doorgroeikansen er zijn en hoe de dagelijkse sfeer er uitziet, dan heb je tijdens sollicitaties een handige hoeksteen om op terug te vallen.

The power of retention

Tijdens de pandemie waren bedrijven verplicht creatief met budgetten om te springen, en extra kosten zijn vaak sowieso het laatste wat je nodig hebt. Daarom is het cruciaal om je retention hoog te houden, waarbij je als bedrijf jouw (beste) werknemers niet ziet jobhoppen naar een concullega of andere sector. Zo hoef je deze niet te vervangen door vers bloed of nieuwe talenten. Leg je oren dus systematisch te luisteren bij je werknemers en vraag hoe de werkervaring kan verbeterd worden. Zij zullen zich gehoord voelen, het zal je dankbare werknemers opleveren en hogere kosten besparen.