LinkedIn, het buitenbeentje van de sociale media

Vaak maak je ergens aan het begin van je professionele carrière een LinkedIn-account aan, raak je eerst compleet in de war en sluit je de app terug af vooraleer je er effectief mee aan de slag bent gegaan. Tijd om de chaos te ontrafelen, let us guide you.

Meer succes halen uit het grootste professionele netwerk

LinkedIn noemt zichzelf het grootste professionele netwerk ter wereld. Hun missie bestaat erin mensen bij elkaar te brengen die graag succesvoller willen worden en productiever willen zijn. Veel gebruikers hebben echter enkel hun collega’s en wat oude schoolvrienden of medestudenten in hun netwerk zitten. Dat terwijl LinkedIn heel wat meer mogelijkheden biedt, zowel voor individuen als voor bedrijven.

Man met camera, beelden aan het maken van werkomgeving met medewerkers.

Communiceer professioneel met goede content

De kern blijft dat het sociaal medium zich richt naar professionals. LinkedIn vormt namelijk het ideale platform om je portfolio op te demonstreren, je werkervaringen te delen en jezelf in het algemeen online kenbaar te maken. Daarnaast mag een LinkedIn-strategie bij opportunistische ondernemingen eigenlijk niet ontbreken in hun creative marketing mix. LinkedIn groeit namelijk steeds nadrukkelijker richting een content platform.

Gebruik als bedrijf zeker ook de mogelijkheden van LinkedIn in je creative marketing mix.

Pak dus gerust uit met je business, producten of je commerciële ervaring. Het gaat misschien om een professioneel netwerk, maar het kan absoluut geen kwaad om jezelf wat extra te promoten. Gebruik corporate videos, nieuwe bedrijfsfotografie, unieke stories over medewerkers of klanten, digitale workshops of zelfs webinars. Wees inventief en gebruik verschillende vormen van content.

Don’t be anonymous!

Eerst moet je er natuurlijk voor zorgen dat je gevonden wordt. Koppel daarom gepaste en productieve zoekwoorden aan je profiel, en zorg voor een frisse, sterke profielfoto. Bezoekers zullen namelijk meer vertrouwen hebben in het digitaal visitekaartje van iemand met een gezicht of een duidelijk logo dan van een anonieme user.

Probeer ook te engageren met alles wat in je doelsector beweegt op LinkedIn. Maak je lid van geschikte groepen, reageer en deel zaken van mensen in je netwerk of getalenteerde gebruikers waar je naar opkijkt maar vooral: create! Ga zelf aan de slag en verspreid je werk op het platform. Het engagementgehalte ligt namelijk vrij hoog op LinkedIn.

Be creative, experimenteer, kijk wat werkt en wat niet werkt. Zolang je maar actief content genereert.

LinkedIn-hack: gebruik aanbevelingen

Een voldoende aantal aanbevelingen maakt je profiel tot slot compleet. Vraag gerust rond in je netwerk wie graag een goed woordje over je wil typen of neem de eerste stap door aanbevelingen te schrijven over je connecties. Het zou je profiel tot zo’n veertig maal beter vindbaar maken.