Steeds meer worden dure, klassieke advertenties in tijdschriften en tv- of radiospotjes ingeruild voor betalende, online ads. Logisch, want ze zijn een stuk goedkoper en hun return is ook veel gemakkelijker te meten. 

In de wondere wereld van SEA – voluit Search Engine Advertising – is Google dé hotspot bij uitstek. Elke seconde van de dag gaan miljoenen mensen hier op zoek naar informatie, producten, services, bedrijven en organisaties. Dankzij online advertentiebeheer – ook wel zoekmachineadverteren genoemd – kan je hierop handig inspelen en advertenties plaatsen binnen zoekmachines zoals Google en Bing. 

Terwijl SEO vooral wonderen verricht op lange termijn, levert SEA haast meteen resultaat op. Dat is niet verwonderlijk, want via SEA betaal je om bovenaan het Google-lijstje te staan.

Concreet werkt SEA volgens het pay-per-click principe: je betaalt dus enkel wanneer iemand op je advertentie doorklikt. Daarnaast verschijnt je advertentie ook enkel bij zoekwoorden die gerelateerd zijn aan je bedrijf, dus ook hier is een grondig zoekwoordenonderzoek van cruciaal belang. Investeer genoeg tijd in een goed doordachte en doeltreffende campagne, want enkel zo krijg je geïnteresseerde bezoekers over de virtuele vloer - wat dan weer positief is voor je ROI (Return On Investment) – en vermijd je een serieus prijskaartje zonder nuttige return. 

When you set up any campaign, be as specific as possible to the person you want to click that ad.

Joseph Bojang

Daarnaast kan je ook aan social media advertising (SMA) doen. Afhankelijk van de gewenste doelgroep kies je voor Facebook, Instagram, Pinterest of LinkedIn om te adverteren. Deze kanalen laten je toe om gedetailleerd te targetten op specifieke demografische gegevens, locaties, interesses, enzovoort. Zo ben je zeker dat je de juiste boodschap op de juiste manier aan de juiste doelgroep overbrengt… via het juiste socialemediakanaal. Social media laat je ook toe om kort op de bal te spelen en meteen interactie aan te gaan met nieuwe, potentiële klanten.  

And let’s not forget about Facebook-pixel! Facebook-pixel is een stukje code van Facebook dat je op je website kan plaatsen. Het laat je toe om je advertenties aan de juiste mensen weer te geven, je verkoop te stimuleren en advertentieresultaten te meten zodat je gerichter kan adverteren. Hoe? Door slimme retargeting, door look-a-like audiences te creëren en doelgroepen aan te maken.